Rynek związany ze sprzedażą wody butelkowanej rośnie bardzo dynamicznie. W samym roku 2018, na całym świecie ponad 600 milionów gospodarstw domowych regularnie korzystało z wody butelkowanej. Szacuje się, iż łączna konsumpcja tego typu wody, w 2018r wynosiła około 390 miliardów litrów, co oznacza zużycie około 1 miliona plastikowych butelek na minutę.
Mimo, iż wciąż niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, konsekwencją tak ogromnego zużycia butelek plastikowych, są niewyobrażalnie zaśmiecone oceany.
Pomimo wielu inicjatyw, podnoszonych przez organizacje ekologiczne na całym świecie, w celu zmniejszenia produkcji i zużycia tworzyw sztucznych, konsumpcja wody butelkowanej wciąż rośnie. Szacuje się, iż do roku 2022 konsumpcja wody butelkowanej osiągnie wysokość około 440 miliardów.
Rosnący trend spożycia wody butelkowanej spowodowany jest kilkoma czynnikami. Najczęściej wymieniane przez konsumentów powody to:
Ciągły wzrost spożycia wody butelkowanej, związany jest również z coraz większym rozwojem branży turystycznej oraz coraz większym popytem na usługi gastronomiczne. Nie bez znaczenia pozostaje również ciągły wzrost liczby ludności.
Warto w tym momencie również zaznaczyć, iż ogólna opinia na temat wysokiej „czystości” oraz jakości wody butelkowanej nie jest do końca słuszna, o czym poczytać można we wpisie Fakty i mity na temat wody.
Do grona największych marek, dostarczających wodę butelkowaną, zaliczyć należy kolejno.
Jest to największa firma spożywcza na świecie. Posiada ona osobny oddział Nestle Waters, będący w posiadaniu 64 marek widy butelkowanej w różnych krajach. Sprzedaż wody butelkowanej generuje około 7% całego przychodu tej firmy.
Firma dostarczająca wodę butelkowaną głównie na rynek Chiński. W roku 2015, łączny dochód ze sprzedaży wody wynosiły 5,1 miliarda dolarów.
Jest to francuska korporacja, o zasięgu międzynarodowym. Dochody ze sprzedaży wody butelkowanej stanowią ponad 20% łącznych zysków firmy. Do najpopularniejszych marek koncernu Danone zaliczyć należy Bonafont i Aqua.
Oprócz znanego napoju gazowanego korporacja dostarcza również wodę butelkowaną, na rynki całego świata. Całkowite zyski ze sprzedaży wody tej firmy, w 2015 roku wyniosły około 3,9 miliarda dolarów. Do najpopularniejszych marek wody tego koncernu zaliczają się Dasani, Ciel, Valpre, Glaceau Smartwater i Vitamin Water ZERO.
Organizacja Greenpeace informuje, iż w samym roku 2017 firma Coca-Cola wyprodukowała ponad 110 miliardów butelek plastikowych.
Podobnie jak Coca-Cola, firma zajmuje się przede wszystkim sprzedażą napojów słodzonych. Sprzedaż wody w roku 2017 przyniosła tej firmie około 1,3 miliarda przychodu.
Warto zaznaczyć, iż butelki i inne opakowania plastikowe tych 5 firm należą do zdecydowanej większości śmieci pływających w oceanach.
Poniżej znajduje się zestawienie liczby gospodarstw na całym świecie, w których woda butelkowana jest głównym źródłem spożycia wody.
* Gospodarstwa domowe z dostępem do energii elektrycznej oraz wody (dane według WHO)
** Estymacja na podstawie danych odnośnie populacji oraz zużycia wody butelkowanej
Przy założeniu, iż każde gospodarstwo domowe zużywa średnio 2 butelki plastikowe na dzień, rachunek wygląda następująco:
576 milionów butelek x 365 dni = 210 miliardów plastikowych butelek rocznie
Recykling opakowań plastikowych jest tematem dość kontrowersyjnym. Głównym źródłem dyskusji są różnice w liczbach opakowań zebranych oraz tych po finalnym procesie recyklingu.
Ostatnie badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, wykazały, iż mniej niż połowa plastikowych butelek zebranych do recyklingu rzeczywiście została poddana temu procesowi. Według doniesień Fundacji Ellen MacArthur, aż 86% tworzyw sztucznych wyprodukowanych w 2017 r. nie została poddanych recyklingowi.
Warto zaznaczyć, iż te bardzo niepokojące statystyki ulegają pogorszeniu z roku na rok. Globalna produkcja butelek plastikowych wciąż rośnie, a wykorzystanie do tych celów materiałów pochodzących z recyklingu jest śladowe. Wymienieni w poprzedniej części artykułu, najwięksi potentaci, dostarczający na światowe rynki wodę w butelkach plastikowych, tylko w około 5-7% wykorzystują podczas produkcji materiały po recyklingu.
W efekcie, każdego dnia na wysypiska śmieci w samym USA trafia około 60 milionów plastikowych butelek!
Warto zaznaczyć, iż produkcja oraz dostarczenie wody butelkowanej do klienta końcowego, to również ogromna ilość zużytego paliwa oraz emisja CO2 do atmosfery.
Oznacza to, iż jedynym słusznym rozwiązaniem jest znaczące ograniczenie spożycia wody butelkowanej.
Dostarczane przez firmę MOST, systemy uzdatniania wody stanowią świetne rozwiązanie i sposób na ekologiczne spożycie wody. Nasza firma oferuje rozwiązania zarówno dla gospodarstw domowych, jak również dla większych obiektów o charakterze usługowym i przemysłowym.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!